|
SEMINÁŘE – Sfumato® (Splývavé čtení®)
Všechny semináře lze hradit ze Šablon na čtenářskou gramotnost a inkluzi.
Pokud chcete vyučovat metodikou Sfumato v 1. ročníku ZŠ, je z důvodu správné interpretace metodiky nezbytně nutné absolvovat základní seminář a následně i letní školu s praktickým výcvikem.
Revoluční metodika čtení „Sfumato“
pro učitele a ředitele základních a mateřských škol,
školní inspektory, specialisty z pedagogicko-psychologických poraden,
dyslektických center, a ostatní zájemce
ČTENÍ „SFUMATO “ – „SPLÝVAVÉ ČTENÍ “
aneb
ČTENÍ PRO VŠECHNY DĚTI
Metodika „Sfumato – Splývavé čtení “ uvádí problematiku hlubokou, náročnou; přesto ti, kteří absolvují tento první seminář, mohou aplikovat do své pedagogické práce veškeré základní informace, postupy a návody tak, aby u dětí nevznikaly špatné návyky, jak tomu dosud bylo u každé metodiky (vždy počítala s chybou čili později také s reedukací čtení !).
„Každé dítě má právo naučit se číst plynule a s porozuměním. Každé dítě se může naučit plynule číst, neboť existuje metodika, která to každému dítěti umožní.“ (červen 2005)
PaedDr. Karel Tomek
ředitel odboru předškolního, základního
a zákl. uměleckého vzdělávání, MŠMT
Čtení s porozuměním je ukryto v rychlosti zpracování CNS. Dosud žádná metodika neumožnila dítěti volit své vlastní tempo učení čtení.
Metodika „Sfumato“ spadá do oblasti inkluzivního myšlení („inkluzivní výchova a vzdělávání“), tzn. že v sobě obsahuje individuální přístup s respektováním věkových zvláštností. Dítě je pozorné, soustředěné a aktivní zároveň!
Při učení technikou Splývavého čtení se zabrání dvojitému čtení, dítě čte plynule a s porozuměním, po stránce fyziologické se tvoří „půda“ pro správné dýchání a umístění tónu v dutině ústní (všechny metodiky dosud používaly při expozici hlásky deklamační techniky a vytvářely špatný návyk dechového frázování - lidská řeč je zpívavá!). Dítě musí projít intonačním vývojem tak, že se naučí tvarovat a barvit hlas při dodržování hygienických požadavků. Dokonale rozlišuje dlouhé a krátké samohlásky, naučí se pečlivě vyslovovat. Technický základ a intonační vývoj musí být doplněn o prožitek při učení hlásek (písmen). A nejen to! Pokud učíme dramatizaci čteného textu, interpretaci, nelze kvalitních výsledků docílit bez toho, aniž by dítě neprošlo dramatickým prožitkem v reálném prostoru!
„Technika Splývavého čtení je ve své podstatě revoluční. ...s potěšením mohu sdělit, že v ní nenacházím nic, co by nějak odporovalo dnešním poznatkům z neuropsychologie a vývojové psychologie. Naopak, pokud mohu posoudit, velice sympatický je její princip komplexního přístupu k počáteční výuce čtení... Rozlišuje dokonale zvukovou a grafickou podobu slova, zdokonaluje vyjadřovací schopnosti, přináší čtení s porozuměním, na které svět čeká již 150 let. Podělme se s dětmi o radost ze čtení.“ (březen 2003)
Prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc.
dětský psycholog, Psychiatrické centrum Praha
odborný garant a čestný člen České společnosti Dyslexie
„Splývavé čtení “ je pro všechny děti,
neboť všechny děti mají zrak, sluch a hlas!
<< zpět | čtenářské desatero | čitateľské desatoro | reference
|